رشد کسب و کارها و نیاز آن‌ها به بازارهای جدید باعث شده است تا شیوه‌های بازاریابی به شدت تغییر کنند. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال یکی از شیوه‌های مدرن برای یافتن بازارهای جدید برای عرضه کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه است.

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به دیجیتال مارکتینگ احساس نیاز پیدا کرده‌اید در این مقاله با ما همراه شوید تا به نکات مهمی درباره این شیوه بازاریابی دست پیدا کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ را می توان اینگونه تعریف کرد:

به هر شیوه برای بازاریابی محصولات یا خدمات که از طریق تجهیزات الکترونیکی انجام شود دیجیتال مارکتینگ می‌گوییم.

در سالیان اخیر، بازاریابی دیجیتال از آن جهت اهمیت پیدا کرده است که شاهد رشد گسترده اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در جامعه هستیم. فراگیری ارتباطات تلفنی، وب و سوشال مدیا یک ظرفیت مناسب و ارزان قیمت را برای بازاریابی دیجیتال در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار داده است.

انواع شیوه‌های بازاریابی دیجیتال

استفاده از تجهیزات الکترونیکی بیش از ۱۰۰ سال است که در تبلیغات و بازاریابی گسترش پیدا کرده است. از جمله می‌توان استفاده از تلفن یا تلگراف را در بازاریابی نام برد. در سالیان اخیر شیوه‌های جدید دیجیتال مارکتینگ به شکل ملموسی توانسته‌اند فرآیندهای تبلیغات و فروش را تحت تاثیر خود قرار دهند. مهمترین روش‌های بازاریابی دیجیتال که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  1. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  2. تولید محتوا
  3. بازاریابی تلفنی
  4. ایمیل مارکتینگ
  5. ارسال پیامک

در عمل اجرا برخی از شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ برای برخی از کسب و کارها پیچیده است. با شناخت اصول مارکتینگ به راحتی می‌توان یک بازاریابی موفق را تجربه کرد. به عنوان مثال در بازاریابی تلفنی می‌توان با استفاده از خدمات یکپارچه(نظیر: نظرسنجی تلفنی، خط تلفن اختصاصی، صندوق صوتی و…) به راحتی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد.

مطالب مرتبط:  چگونه میتوان از سیستم VoIP جهت افزایش فروش استفاده کرد؟

مزایای  دیجیتال مارکتینگ

وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، دستیابی به نتیجه اهمیت پیدا می‌کند. برای یک کسب و کار مهم است که بتواند شیوه‌های بازاریابی را انتخاب کند که امکان بازگشت هزینه در آن وجود داشته باشد. بنابراین می‌توان مهمترین مزیت دیجیتال مارکتینگ را به نسبت شیوه‌های دیگر بازاریابی، امکان کنترل هزینه‌ها در آن دانست. زیرا با کمک ابزارهای دیجیتال می‌توان به خوبی یک کمپین تبلیغات دیجیتال را مدیریت نمود. از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان انتخاب هدفمند مخاطبان(به عنوان نمونه در بازاریابی تلفنی، کاملا می‌توان با مخاطب هدف تماس گرفت.)
  2. قابلیت اندازه‌گیری نتایج یک کمپین دیجیتال مارکتینگ و بهبود عملکرد آن
  3. کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات
  4. عدم محدودیت زمان و مکان در اجرای تبلیغات آنلاین
  5. امکان سفارشی سازی شیوه‌های بازاریابی
  6. انعطاف پذیری بالا و امکان تغییرات سریع

دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

برای اینکه دیجیتال مارکتر بتواند در بازاریابی موفق شود باید ظرفیت استفاده از کانال‌های مختلف را داشته باشد. مهمترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ را می‌توان اینگونه برشمرد:

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: در این کانال بازاریابی سعی می‌شود تا با استفاده از سوشال مدیا نظر مخاطب هدف به سمت یک برند جلب شود.
  2. بازاریابی محتوا: در این شیوه از بازاریابی سعی می‌شود تا با استفاده از انواع فرمت‌های محتوایی نظیر متن، ویدئو، تصویر و پادکست پیام بازاریابی به مخاطب انتقال یابد.
  3. بازاریابی تلفنی: یکی از شیوه‌های بازاریابی است که در آن با استفاده از ارتباطات تلفنی با مخاطبان به آنها اطلاعاتی درباره یک محصول یا خدمت داده می‌شود. ارتباط مستقیم با مخاطب موجب می‌شود تا مخاطب با اطمینان خاطر بیشتری به نسبت سایر شیوه‌های بازاریابی به یک کسب و کار اعتماد کند.
  4. ایمیل مارکتینگ: با ارسال ایمیل یا خبرنامه به مخاطبان هدف، آن‌ها را در جریان یک رویداد یا عرضه محصولات جدید قرار می‌دهند.
  5. ارسال پیامک: در این کانال بازاریابی با ارسال پیامک تبلیغاتی یک محصول یا خدمت جدید به مخاطبان معرفی می‌شود. اگر پیامک‌های تبلیغاتی را در کنار بازاریابی تلفنی مورد استفاده قرارگیرد شاهد اثربخشی بیشتر یک کمپین خواهیم بود.
مطالب مرتبط:  طرز فکر قوی اساس کارآفرینی موفق است؟

 سخن پایانی

شیوه‌های بازاریابی بسیار گسترده هستند. در انتخاب روش‌های دیجیتال مارکتینگ باید به نوع کسب و کار توجه داشت تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست پیدا کرد.