در ارائه خدمات و محصولات و جذب مشتری راه­ها و روش­های بسیاری وجود دارد که باتوجه‌به نوع محصول یا خدمات و مخاطب هدف این مسیرها متفاوت خواهند بود. در جهان جدید و عصر ارتباطات بازاریابی دیجیتال رونق بیشتری گرفته و امروزه شما در هر کسب‌وکاری می­توانید ردپایی از فضاهای مجازی، بازاریابی دیجیتال و آنلاین و حتی بازاریابی تلفنی را مشاهده کنید.

اما در میان این حجم وسیع از ارتباط و انواع مختلف از بازاریابی بهترین روش کدام است؟ بهترین و مؤثرترین روشی که بتوان از آن به‌صورت بهینه استفاده کرد کدام می­تواند باشد و ما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار چگونه می­توانیم این روش­ها را پیدا کنیم؟

بازاریابی نیازمند شناخت عمیقی از مخاطب است. ما به‌صورت بازاریابی داریم و می­توانیم در مارکتینگ کسب‌وکار خود فعال باشیم. در قسمت اول باید ببینیم آیا بازاریابی ما متمرکز بر فروشنده است یا تمرکزش روی خریدار خرج می‌شود؟ درصورتی‌که فشار روی فروش باشد بهتر است که کیفیت محصول، تعدد خدمات و محصولات و رقابت با سایر کسب‌وکارهای شبیه به خودمان را در نظر بگیریم.

اما در اینجا اشاره ما به جذب مشتری است و بنابراین باید تمرکز ما بر شناخت مشتری، تحلیل وی و خواسته‌هایش باشد. هر چه این تحلیل‌ها دقیق‌تر و کاربردی­تر باشد نتیجه نیز شگفت‌آورتر است.

برای مثال شما در نظر بگیرید که در یک فروشگاهی محصولات شما گذاشته شده است، بهترین راه تبلیغ محصولاتتان و جذب مشتری چیست؟ در اینجا می­توانید از یک بازاریابی مناسب با نوع مشتری و مکان استفاده کنید و وقتی مشتری شما با یک شلوار جین در دست می‌خواهد تسویه کند، فروشنده پیشنهادهای وسوسه‌کننده‌ای مطابق باسلیقه مشتری ارائه دهد. برای مثال بگوید جوراب یا تی شرتی که با جین شما هارمونی خوبی دارد را نمی­خواهید؟ همین یک سؤال باعث جرقه زدن این فکر در مشتری می‌شود که می‌تواند لباس و یا اکسسوری‌هایی را نیز سفارش دهد و به همین راحتی به‌جای فروش یک جین شما یک جین، یک تیشرت و جوراب را فروخته‌اید.

مطالب مرتبط:  چگونه میتوان از سیستم VoIP جهت افزایش فروش استفاده کرد؟

بنابراین کسی که بازاریابی تلفنی، بازاریابی دیجیتال و به‌طورکلی مارکتینگ محصول را در دست دارد باید به سلیقه مشتری واقف باشد. البته این امر که ما نمی‌توانیم همه آنچه را که یک مشتری می‌خواهد به او بدهیم نیز امری بدیهی است و اگر به این نکته دقت کافی نشود شما می­مانید و کسب‌وکاری که بدون هدف و فقط بنا بر خواست مشتری و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی فقط محصولات متعددی را ارائه کرده است.

در بازاریابی تلفنی مهارت در سخنوری و گفتن کلیدواژه‌هایی که طبق شخصیت مشتری است در ابتدای صحبت می­تواند رمز موفقیت شما باشد. با گفتن چیزی که مشتری می­خواهد و البته قسمت مهم فروش محصول هم هست در ابتدای مکالمه می­توانید از قطع کردن و یا کوتاه شدن مکالمه جلوگیری کنید. این اتفاق از لحاظ دیگری هم مهم است و باعث می‌شود تبحر شما به چشم آمده و مشتری را ترغیب به خرید از یک مجموعه باتجربه و باکیفیت کند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که راه‌های جذب مشتری در دنیای امروز با دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی تلفنی و بازاریابی آنلاین راه‌های متنوع و هوشمندانه‌ای را به ما ارائه می‌دهد و می‌توانید با اندکی ذکاوت و تحلیل بازار کسب‌وکار خود را رونق ببخشید.