بازاریابی ایمیلی یا تلفنی؟ کدام مناسب‌تر است؟

یکی از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ است. بازاریابی ایمیلی یا همان Email Marketing نرخ تبدیل بالایی دارد. زیرا ایمیل به مخاطبان هدف ارسال می‌شود و از طرف دیگر هزینه بالایی ندارد. سوالی که برای بسیاری از کسب و کارها پیش می‌آید این است که از بین بازاریابی ایمیلی یا تلفنی کدام شیوه را انتخاب کنند؟
در ادامه سعی داریم به مزایای این دو شیوه بپردازیم تا یک تصور درست از این روش‌های بازاریابی را به شما ارائه دهیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

اگر قصد دارید تا از دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید حتماً نام ایمیل مارکتینگ یا ارسال ایمیل تبلیغاتی به گوش شما خورده است. در این شیوه بازاریابی سعی می‌شود تا لیستی از ایمیل‌های مخاطبان هدف جمع‌آوری شود و با استفاده از نرم افزارهای ارسال ایمیل یک متن تبلیغاتی و خبری برای مشتریان ارسال شود.

بازاریابی تلفنی چیست؟

یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده از تلفن است. در بازاریابی تلفنی با استفاده از لیست مخاطبانی که از قبل جمع‌آوری شده است با مشتریان تماس گرفته می‌شود و به آن‌ها درباره عرضه یک محصول یا خدمت جدید اطلاع‌رسانی می‌شود.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی؟

ماهیّت ایمیل مارکتینگ با بازاریابی تلفنی تفاوت اساسی دارد. ایمیل مارکتینگ را می‌توان یک شیوه بازاریابی درون‌گرا(Inbound Marketing) دانست. مخاطبی که ایمیل را دریافت می‌کند ممکن است آن را باز کرده یا باز نکند. معمولا افرادی که ایمیل را باز می‌کنند احتمال انجام اقدام مدنظر در ایمیل (Call to Action) در آن‌ها بسیار پایین است.

مطالب مرتبط:  چگونه میتوان از سیستم VoIP جهت افزایش فروش استفاده کرد؟

این در حالی است که بازاریابی تلفنی را می‌توان یک شیوه بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing) دانست. در این شیوه مخاطب در معرض یک تماس قرار می گیرد. از آنجایی که در بازاریابی تلفنی ارتباط مستقیم بین بازاریاب و مخاطب شکل می‌گیرد اعتماد سازی بیشتری ایجاد می‌شود. در صورتیکه بازاریابی تلفنی به درستی اجرا شود می‌توان به راحتی محصول یا خدمات را با کمک آن به مشتریان فروخت.

برای موفقت در بازاریابی تلفنی باید به اصول ارتباط موثر با مشتری توجه داشت تا بتوان نتیجه مناسب را از فرآیند بازاریابی گرفت.

هزینه ایمیل یا تلفن؟

یک نکته مهم دیگر در هنگام انتخاب شیوه بازاریابی تلفنی یا ایمیلی، هزینه آن است. ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی یکی از شیوه‌های کم هزینه در بازاریابی است. باید در نظر بگیریم که ممکن است درصد زیادی از این ایمیل‌ها هیچ وقت باز نگردند یا به درستی خوانده نشوند. امّا همان درصدی که توسط مخاطب دیده می‌شود نرخ تبدیل خوبی به جای می‌گذارد. این نرخ تبدیل پاسخگوی هزینه‌های یک کمپین ایمیل مارکتینگ خواهد بود.
استفاده از پلتفرم‌های ارسال ایمیل نیز یک مزیت است که کار بازاریاب را ساده خواهد کرد.

هزینه بازاریابی تلفنی به نسبت بسیاری از شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ مناسب است. در بازاریابی تلفنی از آنجایی که تعامل مستقم بین مشتری و برند صورت می‌پذیرد، امکان فروش افزایش خواهد یافت. بسیاری از افراد برای اینکه حاضر به خرید یک کالا بشوند باید حتما به طور مستقیم با صاحب کالا یا خدمت صحبت کنند. به همین دلیل می‌توان ایمیل مارکتینگ را در کنار بازاریابی تلفنی مکمل یکدیگر دانست.

مطالب مرتبط:  طرز فکر قوی اساس کارآفرینی موفق است؟

توجه به نوع کسب و کار

همانطور که قبلا گفتیم در انتخاب شیوه‌های بازاریابی باید به نوع کسب و کار و نیازهای مخاطبان توجه داشته باشیم. مشتری برخی از کسب و کارها هرگز از ایمیل استفاده نمی‌کنند، بنابراین بهتر است در این نوع از بیزینس‌ها از بازاریابی تلفنی استفاده شود. عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد و برای برخی از مخاطبین ارسال ایمیل نتیجه‌بخش باشد.

به طور کلی استفاده همزمان از ایمیل مارکتینگ و بازاریابی تلفنی می‌تواند نتیجه بخشی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی در ایران

در ایران استفاده از ایمیل به نسبت پیامک یا تلفن همراه کمتر است. امّا برای کسب و کارهایی که بر بستر آنلاین شکل گرفته‌اند می‌تواند دارای کاربرد باشد. در بازاریابی تلفنی باید دقت کرد که بازاریاب به شکل هدفمند به معرفی محصول یا برند بپردازد تا اعتماد لازم در مخاطب ایجاد شود.

سخن پایانی

برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ استفاده درست از کانال‌های مختلف بازاریابی ضرورت دارد. ایمیل مارکتینگ و بازاریابی تلفنی هر کدام می‌توانند در شرایط خاص خود مورد استفاده قرار گیرند. تحلیل دقیق یک کمپین بازاریابی به مدیران کسب و کار کمک می‌کند تا بهترین شیوه را برای مارکتینگ خود انتخاب کنند.