مزایای نسل جدید تلفن گویا (VoIP) چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم، با تکنولوژی انتقال صدا روی پروتکل اینترنت یا همان VoIP، می‌ توانید بر خلاف روش مرسوم گفتگوی تلفنی یا همان سیستم تلفن آنالوگ، با استفاده از پهنای باند اینترنت تلفن کنید.

VoIP صدای شما را به امواج دیجیتالی تبدیل کرده و آنگاه آنرا از طریق اینترنت منتقل می‌ کند. پس اگر از سیستم تلفن گویا استفاده کنید، در حقیقت در حال استفاده از اینترنت هستید. ضمنا با توجه به اینکه برای راه‌اندازی VoIP بصورت نرم‌ افزاری اتفاق می‌ افتد به راحتی می‌ توانید تلفن گویای خود را نیز راه‌ اندازی نمایید.

اما استفاده از این سیستم مزایایی به‌ همراه دارد که در ادامه کمی درباره آنها صحبت می‌ کنیم.

۱. صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها

استفاده از سیستم تلفن VoIP در مقایسه با تلفن‌ های مرسوم یا آنالوگ هزینه بسیار کمتری دارد؛ مخصوصا در مورد تلفن‌ های راه دور یا طولانی. چرا که با استفاده از سیستم‌ های VoIP، حتی با وجود صدها تماس تلفنی شما صرفا هزینه پهنای باند مصرفی را می‌ پردازید، نه هزینه مکالمه که به‌ صورت دقیقه‌ای باید پرداخت شود.

۲. قابلیت جابجایی

تسهیلات سیستم تلفن VoIP در همه جای دنیا در دسترس است. با هر نوع اینترنتی که در دسترس شما باشد می‌ توانید به پروفایل تلفن VoIP خود وارد شده و بوق آزاد داشته باشید! جدا از اینکه کجا هستید، چنانچه دسترسی اینترنت فراهم باشد دیگر مشکلی در دسترسی به تلفن‌ های VoIP ندارید.

۳. انعطاف‌ پذیری

در یک سیستم VoIP همچنان می‌ توانید با استفاده از یک مبدل یا آداپتور از همان دستگاه‌ های تلفنی مرسوم خود استفاده کنید. یک مبدل VoIP مانند یک USB Memory است که به تلفن شما وصل می‌ شود. این دستگاه سیگنال‌ هایی که از تلفن آنالوگ شما خارج می‌ شود را به دیتای دیجیتال تبدیل کرده تا بتواند آنرا بر بستر اینترنت منتقل کند.

مطالب مرتبط:  مركز تماس سافت فون و آی پی فون؛ شباهت و تفاوت

۴. چندکاره بودن

به واسطه سیستم‌ های VoIP علاوه بر برقراری تماس‌ های تلفنی، همچنین می‌ توانید ویدئو کنفرانس هم بکنید. بنابراین می‌ توانید برای اشتراک‌ گذاری موضوعات مهم با همکاران یا مشتریان خودتان، جلسات مجازی و سریعی برگزار کنید.

۵. قابلیت بسط پذیری

اینکه بتوانید آینده را پیشبینی کنید خیلی دشوار است. بنابراین هیچکس نمی‌ داند تا چند ماه یا چند سال آینده شما به چند خط تلفن یا شماره داخلی احتیاج دارید. زمانی که پرسنل جدید، دفتر کار جدید، یا یک دپارتمان جدید به سازمان شما افزوده شود، باید مطمئن شوید که در اسرع وقت راه‌ های ارتباطی با عضو یا اعضای تازه وارد برقرار می‌ شود. جالب است بدانید که سیستم‌ های VoIP برای اضافه و کم کردن کاربر جدید خرج جدیدی برای شما نخواهند تراشید.

۶. صرفه‌ جویی به واسطه دورکاری

سیستم‌ های VoIP این قابلیت را در اختیار شما می‌ گذارند که حتی وقتی در حال دورکاری هستید به سیستم تلفن شرکت خود دسترسی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که دورکاری نه تنها بهره‌ وری کارمندان را افزایش می‌ دهد، بلکه هزینه‌ های محل کار را هم کاهش می‌ دهد.

۷. وضوح صدای کریستالی

زمانی که سیستم‌ های VoIP به تازگی از راه رسیده بودند، یکی از ضعف‌ هایشان کیفیت مکالمه پایین آنها بود. تماس‌ ها بدون دلیل قطع می‌ شدند، صدا از ته چاه در می‌ آمد و با تاخیر مخابره می‌ شد. اما امروزه به لطف اینترنت‌ های پر سرعت که دیگر در تمام خانه‌ ها و شرکت‌ ها یافت می‌ شود، نه تنها کیفیت صدا دیگر یک مشکل نیست، بلکه می‌ توانید توقع کیفیت و وضوح بالاتری هم از آن داشته باشید.

مطالب مرتبط:  11 راز موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی

بسیار خب، این هم از هفت مزیت سیستم‌ های تلفن گویا. آیا تابحال از این سیستم‌ های تلفنی استفاده کرده‌ اید؟ بنظر شما این سیستم‌ ها چه مزایای دیگری به‌ همراه دارند؟