مقایسه تلفن ابری با سانترال

ممکن است همه‌ی ما در دنیای اطرافمان با دو کلمه‌ی تلفن ابری و سانترال مواجه شده باشیم، اما اکثر افراد اطلاعات چندان زیاد و دقیقی از این دو موضوع ندارند؛ بنابراین در ابتدا، برای مقایسه‌ی تلفن ابری با سانترال، نیاز است تعریفی مجزا از هرکدام بدانیم و سپس با توجه به ویژگی‌های هرکدام، به نقاط شباهت و تفاوت این دو شبکه بپردازیم.

سانترال

سانترال یا مرکز تلفن، یک دستگاه به‌حساب می‌آید که باعث بهبود بخشیدن به یک سازمان و افزایش کنترل بر فعالیت‌های آن سازمان می‌شود. در ایران ۴ دسته‌ی متفاوت وجود دارد که به‌عنوان دستگاه‌های سانترال شناخته می‌شوند؛ این ۴ دستگاه شامل، پاناسونیک (PANASONIC)، ان ای سی (NEC)، سیسکو (CISCO) و سانترال‌هایی که توسط ASTERIX برنامه‌نویسی می‌شوند. سانترال از ویژگی‌های بالایی برخوردار است و با توجه به ویژگی‌هایی که هر مدل دارد، تفاوت قیمت در انواع آن دیده می‌شود؛ در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

  • در این مرکز تلفن شما امکان مشاهده کالر آی‌دی (Caller id) یا شماره‌ی تماس فرد رادارید.
  • قادر به تنظیم اپراتور (تلفن گویا) برای سانترال هستید.
  • امکان اتصال به تلفن‌هایی با برندهای مخصوص سانترال، یعنی اگر انتخاب شما سانترال پاناسونیک است، تلفن شما نیز باید از این برند باشد.
  • سانترال توانایی پشتیبانی از خط‌های آنالوگ (خط‌های هشت‌رقمی مخابرات) را دارد.

تلفن ابری

در بخش تلفن ابری می‌توانیم به سراغ VOIP که مخفف کلمه‌ی (Voice Over Internet Protocol) است، برویم که برای اولین بار در ایران توسط مرکز تلفن ابری، تلفنچی ارائه داده شد؛ که در ادامه به برسی برخی از ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:  از تلفن گویا بیشتر بدانیم!

از Voip برای انتقال صوت استفاده می‌شود، به‌نوعی می‌توان گفت که ویپ، یک صوت بر بستر IP یا همان شبکه‌های کامپیوتری است که وظیفه‌ی آن انتقال صوت است. یکی از ویژگی‌های تکنولوژی ویپ، نیاز نداشتن مداوم به اینترنت است و متقاضی می‌تواند به‌صورت مستقل از اینترنت، از آن استفاده کند.
تا به اینجا به برسی دو مدل از نحوه‌ی برقراری ارتباط پرداختیم و اکنون تا حدودی می‌دانیم که هرکدام چیست و چه ویژگی‌هایی دارند. تلفنچی (مرکز تلفن ابری) خدمات بسیار گسترده‌ای در این حوزه ارائه می‌دهد که در ادامه قصد داریم تا مزایای استفاده از تلفن ابری در مقایسه با سانترال را شرح دهیم:

  • کاهش هزینه‌های تماس: در مدل Voip شما می‌توانید با هزینه‌ی به نسبت کمتری با مقصد موردنظرتان تماس برقرار کنید، همچنین تماس‌های داخلی و خارجی بین شعب مشترک، کاملا رایگان حساب می‌شود؛ اما در سانترال این‌گونه نیست و شما باید هزینه‌ی تماس‌های خود را با توجه به نرخ هزینه‌های مخابراتی بپردازید که این موضوع برای شرکت‌هایی که در تماس با جاهای مختلف هستند، هزینه‌ی سنگینی را رقم می‌زند.
  • کابل‌کشی شبکه: شما برای راه‌اندازی سانترال خود، به سیم‌کشی اختصاصی نیاز دارید اما در Voip دیگر نیازی به سیم و کابل نیست و می‌تواند بدون استفاده از این موارد به شبکه متصل شود؛ پس می‌توان گفت شما درراه اندازی آن، دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای سیم‌کشی و تهیه کابل ندارید.
  • افزایش ظرفیت: اگر شما قصد افزایش خطوط تلفن و شماره‌های داخلی خود رادارید، باید به این نکته که در ابتدا ظرفیت سانترال یا Voip خود را افزایش دهید، دقت داشته باشید؛ در سانترال، شما برای انجام چنین کاری باید ماژول‌های گران‌قیمتی را خریداری کنید اما در ویپ این کار برای شما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت و شما تنها با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری قادر به انجام آن خواهید بود.
مطالب مرتبط:  مزایای نسل جدید تلفن گویا (ٰVOIP)

در این مقاله به بررسی سانترال و تلفن ابری پرداختیم، تلفنچی از اولین سایت‌هایی ارائه‌دهنده‌ی تلفن ابری ویپ در ایران است که یک مرکز تلفن پایدار، ساده و کم‌هزینه به‌حساب می‌آید. این مرکز تلفن ابری امکانات و خدمات ویژه را برای کاربران در نظر گرفته است. خدماتی چون صف تماس، ضبط تماس، تماس‌های هم‌زمان، منشی تلفنی، نظرسنجی تلفنی، صندوق صوتی و موارد دیگری در سایت تلفنچی، در جهت استفاده‌ی کاربران قرارگرفته است که می‌توانید با بازدید از این سایت به این موضوعات پی ببرید و از واقعیت آن مطمئن شوید.

همچنین اگر نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در قسمت تماس باما، ارتباط برقرار کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.