انواع مختلف خدمات VoIP

از زمانی که خدمات VoIP اولین بار چند سال پیش وارد عرصه شدند، دامنه خدمات آن‌ ها به طور چشمگیری رشد کرده‌ است. ابعاد آن از سیستم‌ های بزرگ نصب شونده تا سیستم‌ های VoIP نرم‌ افزار کوچک رومیزی را شامل می‌ شوند و به غیر از آن، مزایای این سیستم در حوزه کاربردی نیز پیشرفت‌ های زیادی داشته و در حجم انجام خدمات رشد زیادی کرده است.​

اگر ما با این فرض شروع کنیم که VoIP برای تجارت‌ های مدرن در همه ابعاد ضروری است، آنگاه این سوال مطرح می‌ شود که ویژگی‌ های VoIP چیست؟ انواع VoIP کدامند؟

در اصل، سه نوع VoIP وجود دارد: داخلی، میزبانی شده و ترکیبی​​

سیستم‌ های VoIP داخلی

​​​​​​​​این نوع از خدمات را می توان در کسب‌ و کارهای بسیار بزرگ یافت. کسب‌ و کارهای بزرگ از آن‌ ها برای جایگزینی POTS PABX قدیمی استفاده می‌ کنند و در تجارت‌ های کوچک‌ تر، نرم‌افزار های مبتنی بر سیستم‌ های VoIP PBX بر روی دستگاهی به کوچکی یک کامپیوتر رومیزی، این خدمات را فراهم می‌ کند ویژگی‌ های آن مشابه حالت قبلی خواهد بود.

برای یک سیستم VoIP داخلی به چه مواردی نیاز خواهید داشت؟​​​​​

اولین مورد مهم خود PBX است. اتصال خطوط ثابت موجود به سرویس‌ دهنده فعلی شما، که احتمالا یک تلکو است، کنار گذاشته شده و با یک اتصال اینترنتی جایگزین خواهد شد. این امر ممکن است از طریق یک اتصال شبکه موجود به اینترنت مسیریابی شود.​

به یاد داشته باشید که برخی دستگاه‌ ها، از جمله برخی دستگاه‌ های فکس، مودم‌ های شماره‌ گیری قدیمی و برخی سیستم‌ های هشدار دهنده قابلیت دیجیتال شدن ندارند، و اتصال موجود آن‌ ها به PBX قدیمی باید به عنوان یک اتصال غیر دیجیتال به PBX جدید VoIP منتقل شود. ارتقا نرم‌افزار هم یک گزینه دیگر است، اما برای همه دستگاه‌ ها امکان پذیر نیست.

مطالب مرتبط:  سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست و چگونه کار می کند؟

تلفن ثابت: شما باید گوشی‌ های تلفن ثابت موجود را با گوشی‌ های دیجیتالی خاص VoIP جایگزین کنید. البته برخی از گوشی‌ های موجود ممکن است قادر به کار کردن به عنوان سیستم VoIP باشند. در هر صورت دستگاه‌ های با این قابلیت برای سیستم جدید بسیار بهتر هستند زیرا آن‌ ها قادر به پشتیبانی از ویژگی‌ های توسعه‌ یافته پشتیبانی‌ شده توسط سیستم VoIP جدید هستند.

کاربران موبایل. با فن‌ آوری SIP، دستگاه‌ های هوشمند مانند گوشی‌ های هوشمند و تبلت‌ ها می‌ توانند به عنوان تلفن عمل کنند؛ ایده‌آل برای ارتباطات گسترده‌ تری که در آن یک کاربر همیشه می‌ خواهد در تماس باشد. البته استفاده از تلفن همراه به یک شبکه WiFi نیاز دارد تا یک ارتباط مستمر با PBX ایجاد کند. در نظر داشته باشید که شما به نرم‌افزار SIP روی PBX جدیدVoIP، و یک برنامه SIP روی دستگاه هوشمند نیاز خواهید داشت.

سیستم‌ های VoIP میزبان

​​​​​​​​یکی از مهم‌ ترین مزایای آن بحث کنترل هزینه است. اگر یک کسب‌ و کار نمی‌ خواهد متحمل هزینه‌ های سرمایه‌ ای خرید یک سیستم VoIP داخلی کامل شود، یا شاید هزینه استخدام متخصصان مورد نیاز برای پشتیبانی را زیاد برآورد کند، آنگاه استفاده از یک سرویس VoIP میزبانی شده می‌تواند هزینه سرمایه را در یک هزینه عملیاتی تا حد زیادی کاهش دهد. بسیاری از سازمان‌ های فروشنده سیستم میزبان ترتیباتی ارائه دادند تا با خدمات لیزینگ، با یک هزینه ثابت دوره‌ای برای سیستم VoIP خرید آن به صرفه‌تر شود.

سازمان میزبان می‌تواند خارج از شرکت باشد، که توسط یک خط ارتباطی به شرکت متصل است. خطر بزرگ در این سناریو این است که اگر لینک ارتباطی از دست برود، تمام ارتباطات صوتی از بین می‌ روند. یک رابط می‌ تواند در شرکت نصب شود تا اطمینان حاصل شود که در صورت قطع اتصال تماس‌ های داخلی بتوانند ادامه داشته باشند.

مطالب مرتبط:  مركز تماس سافت فون و آی پی فون؛ شباهت و تفاوت

شرکت میزبان همان تجهیزاتی را در ساختمان خود خواهد داشت که شما برای یک سیستم داخلی نصب می‌ کنید. شما هنوز هم باید هندست‌ های VoIP را نصب کنید و مطمئن شوید که شبکه شما می‌تواند از آن پشتیبانی کند.

یک راه دیگر نیز نصب یک سیستم داخلی و برون‌ سپاری تامین، عملیات و مدیریت برای یک سازمان میزبان است.

سیستم‌ های ترکیبی​​​​​

برخی شرکت‌ ها از سیستم فعلی موجود راضی هستند اما می‌ خواهند از مزیت هزینه و مزایای VoIP بهره‌ مند شوند، بنابراین استفاده از هر دو را در دستور قرار می‌ دهند. با این حال، در طول زمان، کاربران سیستم ترکیبی به سیستم VoIP کامل مهاجرت خواهند کرد. برای شرکت‌ های بزرگ‌ تر این سیستم به احتمال زیاد یک سیستم داخلی خواهد بود.

گزینه‌ ای که انتخاب می‌ کنید به هزینه و محدودیت‌ های عملیاتی بستگی دارد اما این کار را انجام دهید. ​